Du kan fakturera utan eget företag eftersom du kommer att vara egen företagare på EasyFreelance, och fakturera genom oss. Vi omvandlar då din faktura till en lön, efter skatter och avgifter som ska betalas till staten.
EasyFreelance går igenom din faktura och godkänner den innan vi skickar den till din kund. Allt pappersarbete och administration (inklusive eventuell påminnelsehantering) sköts av EasyFreelance så att du kan fokusera på det du är bäst på.Du får besked när fakturan är betald via e-post och meddelande på din tidslinje, när du logga in på ditt konto hos oss.
Du kan se statusen på din faktura när som helst på ditt konto. Så fort vi har tagit emot betalningen får du ett SMS från EasyFreelance som bekräftar betalningen, och visar vad du får på ditt konto efter skatter och avgifter.
Om kunden inte har betalat skickas en betalningspåminnelse till kunden. Den skickas tre arbetsdagar efter förfallodagen på fakturan. Om betalning fortfarande inte har skett efter detta kommer du att kontaktas av EasyFreelance för att fråga om du vill föra ärendet vidare till inkasso. Men vi måste se till att vissa krav är uppfyllda innan vi kan skicka en faktura för inkasso, till exempel behöver vi en skriftlig bekräftelse från kunden som bekräftar ditt uppdrag.
Du kan själv bestämma betalningsvillkoren genom att ange 0, 7, 10, 20 eller 30 dagars betalningsvillkor när du skapar fakturan.
Du kan fakturera i stort sett vem som helst genom EasyFreelance. Vi förbehåller oss rätten att vägra vissa typer av arbete på grund av försäkrings- eller juridiska skäl. Om så är fallet kommer vi att kontakta dig för att hitta en lösning.